W miarę zbliżania się jesieni, kryzys zdrowia psychicznego młodzieży w USA, choć uznany przez rząd, nie wykazuje jeszcze oznak znacznego ograniczenia. Trzeci rok z rzędu pandemia COVID odegra dużą rolę w sezonie 2022-2023 back-to-school. Ponadto, nikt, w tym dzieci, nie jest w stanie uciec przed natłokiem bezlitośnie przygnębiających nagłówków, niezależnie od tego, czy chodzi o zmiany klimatyczne, czy o powszechną przemoc z użyciem broni – co oczywiście obejmuje także strzelaniny w szkołach.
Related story There’s No 'Right’ Way To Cope With Traumatic Events – But Here’s Where You & Your Family Can Start
Ogromnym czynnikiem, który przyczynił się do problemów ze zdrowiem psychicznym dzieci w ostatnich latach, jest zwiększona zależność od technologii i mediów społecznościowych, coś, co pandemia tylko zaostrzyła
.
„Ludzie w pokoleniach przed nami zmagali się z tym”, mówi dr Leslie Carr, psycholog kliniczny i ekspert od tego, jak trauma, stres, kultura i technologia cyfrowa wpływają na umysł. „Ale młodzi ludzie dzisiaj wydają się mieć szczególnie trudny czas”.
Dr Carr wyjaśnia, że jest to wynik połączenia kilku rzeczy: Po pierwsze, dzieci są narażone, w młodym wieku, na poważne wstrząsy życiowe, takie jak pandemia i strzelaniny w szkołach. Po drugie, „cały czas chłoną je przez internet”. Po trzecie, spędzając tak wiele czasu w Internecie, dzieciom brakuje pozytywnych wzmocnień, które pomagają przeciwdziałać niszczącym wiadomościom. „Czas na łonie natury, czas z przyjaciółmi, przytulanie się, zabawa. Jest tego mniej, gdy dzieci są cały czas w Internecie” – mówi.
Nawet jeśli szkoły wróciły do nauki w cztery oczy, dzieci nadal doświadczają następstw zdalnego nauczania, co może mieć znaczący wpływ na ich zdrowie psychiczne. „[Dzieci] rozwój został dotknięty w ciągu tych ostatnich dwóch lat”, mówi dr Jahanara Ullah, psycholog dziecięcy i asystent dyrektora w Montefiore School Health Program w Bronksie w Nowym Jorku, który zapewnia skoordynowaną podstawową i profilaktyczną opiekę zdrowotną (w tym opiekę nad zdrowiem psychicznym) dla 75 lokalnych szkół publicznych. „Teraz znajdują się z powrotem w szkole, próbując dostosować się i przesuwając się z mediów społecznościowych, które mogły być ich jedynym połączeniem podczas pandemii, do interakcji osobistych i walcząc o zdrowe relacje”.
Dr Ullah mówi dalej, że po prawie trzech latach życia w pandemii, niektóre dzieci wciąż uczą się, jak ponownie rozmawiać z ludźmi. Tak więc, gdy rodziny przygotowują się do nowego roku szkolnego, nadal ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wiedzieli, jak być systemem wsparcia dla zdrowia psychicznego swoich dzieci.
Do Listen, Don’t Always Problem-Solve
Tak więc, jak rodzice i opiekunowie mogą otworzyć linie komunikacji? „Zachęć swoje dzieci do rozmowy”, mówi dr Carr, zanim podkreśli, „pozwól swojemu dziecku mieć swoje uczucia”. Zaangażuj się również w technikę zwaną aktywnym słuchaniem, w której nacisk kładzie się bardziej na słuchanie niż rozwiązywanie problemów.
„Ważne jest, aby otworzyć
Rozpocznij tę rozmowę, dając dziecku do zrozumienia: „Jestem tu dla ciebie, chcę zrozumieć, co się z tobą dzieje” – mówi dr Ullah. To, co może być najtrudniejszą częścią tego doświadczenia dla rodziców, to naturalny instynkt, by spróbować poprawić samopoczucie dziecka, np. zabrać je na lody. Dr Carr przestrzega przed tą praktyką, „ponieważ uczucia nie znikną wraz z rożkiem lodów”, mówi. „A to, co zamierzasz przekazać swojemu dziecku, to że posiadanie uczuć jest złe lub że nie powinni z tobą o nich rozmawiać”. Jak trudne to może być, najlepszym sposobem, w jaki rodzice mogą być tam dla swoich dzieci, jest posiadanie umiejętności tolerowania trudnych emocji – zarówno w sobie, jak i w innych ludziach.
Dwie główne strategie, które dr Ullah zaleca rodzicom, gdy chcą zaangażować się w aktywne słuchanie, to 1. „Umiejętność podsumowania – co moje dziecko powiedziało do mnie przed chwilą? Czy w pełni to rozumiem?” Oraz 2. „Czy to, co zamierzam powiedzieć, jest pomocne? Czy odpowie na potrzeby mojego dziecka?”. Krótko mówiąc, upewnij się, że ty, jako rodzic, pozostajesz świadomy własnych uczuć i reakcji. A to może oznaczać wymowne modelowanie własnej samoopieki dla dziecka. „Jeśli [rodzic] potrzebuje zobaczyć terapeutę lub doradcę, powinni dać dziecku znać”, mówi dr Ullah. „Aby przełamać te ściany przez przykład ustawia ton, aby dziecko mogło porozmawiać z rodzicami i pozwala im wiedzieć, że to jest w porządku, aby poprosić innych o pomoc też”.
Zaangażuj się w rozmowę
Częstym błędnym krokiem wśród rodziców (w tym mnie) jest próba zaangażowania dzieci w rozmowę z ogólnym „Jak minął dzień?”. Zwykle skutkuje to niewiele więcej niż „Było dobrze!”. Dr Ullah zaleca „bardziej skoncentrowane i otwarte pytania”, takie jak „Jaka była najlepsza część twojego dnia?” lub „Czy możesz dać mi objazd swojego harmonogramu?”. W ten sposób dziecko zostanie skłonione do podzielenia się konkretnymi szczegółami. Marcella Kelson, ekspertka w dziedzinie rodzicielstwa, która specjalizuje się w zdrowiu psychicznym matek i psychologii rozwojowej, sugeruje granie z dziećmi przy stole obiadowym w grę „Jaka jest twoja róża, cierń i pąk?”. Róża” to jeden pozytywny aspekt dnia, „cierń” to jeden negatywny aspekt, a „pąk” to coś, na co warto czekać.
Kelson zaleca, aby tego rodzaju check-iny stały się częścią rodzinnej rutyny, czy to w porze kolacji, w porze snu, czy nawet z samego rana. „Myślę, że jest to dobra spójna praktyka w domu, ponieważ niekoniecznie chcesz, aby dzień, w którym jest naprawdę denerwująca informacja, był dniem, w którym pytasz, jak twoje dziecko robi”, mówi. „Ponieważ to nie ustawia ich na otwartość lub spójność w tej komunikacji”.
Trochę może przejść długą drogę w kierunku pomagania dzieciom czuć się komfortowo rozmawiać z rodzicami i opiekunami, nawet jeśli jest to tylko 15 minut dziennie, robiąc coś, co dziecko lubi, razem: „Spędzanie więcej czasu, pozytywnego czasu, zainteresowanie czymś, co jest dla nich ważne, może pomóc dziecku poczuć się bezpiecznie”, mówi dr Ullah.
Skorzystaj z profesjonalnej pomocy
Jeśli zauważasz czerwone flagi w zdrowiu psychicznym swojego dziecka – zmiany w zachowaniu, nastroju, nawykach snu i jedzenia, itp. Typowym pierwszym przystankiem na tej drodze jest pediatra, ale zarówno Kelson, jak i dr Carr podkreślają znaczenie zaangażowania służb szkolnych. Nawet jeśli Twoje dziecko’szkoła nie ma wewnętrznego programu zdrowia behawioralnego [jak Montefiore School Health Program, gdzie pracuje dr Ullah], doradca szkolny jest bardziej prawdopodobne, że mają swój palec na pulsie zasobów terapeutycznych i rozwiązań w celu uzyskania dostępu do opieki, której potrzebujesz ty i twoje dziecko.
„Niezależnie od tego, skąd czerpiesz usługi, chcesz, aby szkoła wspierała twoje dziecko, i nadal będziesz chciał, aby szkoła była twoim sprzymierzeńcem”, mówi Kelson.
Jest też niedawno aktywowany ogólnokrajowy trzycyfrowy Lifeline, 988, który może skierować rodziców do zasobów zdrowia psychicznego przez telefon, tekst lub czat.
Przed wyjazdem, sprawdź aplikacje zdrowia psychicznego przysięgamy na trochę dodatkowego TLC dla mózgu: